Ook The Pirate vaart naar deze zeer visrijke en mooie stek vraag vrijblijvend om informatie !!
     
 

Tussen de Meerkerk en de ZBJ.

 
 
Het woord De Meerkerk en de ZBJ heeft u al verschillende keren gelezen in mijn vaste rubriek. Ook bij de verslagen die ik maak voor de NVVS en dan voornamelijk de bootwedstrijden komen deze woorden best vaak voor. Graag neem ik u mee naar 1 van de beste stekken op de Noordzee. Normaal maak ik altijd kantstekken, maar dit keer wijk ik af van dit om deze superstek eens nader onder de loep te nemen.
 
Meerkerk. 
Voor vele klinkt dit alsof dit een dorpje of een ander gehuchtje is. Niets is minder waar, de Meerkerk is een wrak dat een kleine 5 mijl uit de kust voor Domburg ligt en ongeveer 10 mijl vanaf Neeltje Jans. De Meerkerk is een schip dat in 1916 werd gebouwd en had een lengte van 152 meter. De breedte was ruim 18 meter. Net na de tweede wereld oorlog lag de Meerkerk bij de Midden Steenbanken te wachten voor de loodsboot. Helaas duurde het te lang voor de boot, want deze dreef af naar een gebied waar er nog steeds mijnen bevonden. Helaas trof een mijn het schip en ontplofte bij het achterdek.

 

Wat eigenlijk nog erger was, was dat er 12 opvarende het leven lieten. Je zou dan denken dat de boot in twee delen op de bodem zou liggen, maar van een zeer betrouwbare bron heb ik vernomen dat De Meerkerk in meerdere stukken en stukjes verspreid over de bodem ligt. Natuurlijk liggen ze bijna allemaal vrij dicht bij elkaar en zo is de stek De Meerkerk eigenlijk ontstaan. Het gehele gebied vanaf de Meerkerk tot de ZBJ is dan ook voor Nederlandse begrippen uniek geworden. De stek kan je eigenlijk net zo beschrijven als de Gotenbank voor de Belgische kust. Het beroep kan hier nauwelijks slepen dus de visserij is gewoon uniek. Het gebied wat ik hier beschrijf wordt door de mond genomen meestal gewoon De Meerkerk genoemd. Toch is dat gebied vrij groot, dus je kunt eigenlijk alle soorten van visserij hier verwachten.

 

Seizoen.
Het beste seizoen voor op De Meerkerk te vissen is heel moeilijk. Door de constant veranderde weersinvloeden kan je eigenlijk geen goed beeld trekken voor de visserij. Als we uitgaan van een “normaal” seizoen, dan zijn de beste tijden zo van half maart tot eind juni. Daarna wordt het zeer snel (denk aan dagen) een stuk minder, maar tegen september/oktober loopt het weer op daar. Zo rond maart verzamelt de bot er om te gaan paaien. Ik weet dat de bot dan behoorlijk mager is, maar dat maakt de sport er niet minder om. Tussen de botten door heb je altijd kans om wat schol te vangen. Vanaf april komt de schar in grote hoeveelheden in het gebied voor. In het seizoen van september tot december worden daar vaak goede vangsten gemaakt van gul en wijting. Natuurlijk vang je op het wrak zelf wel wat meer gul en in de zomer kan je daar dan ook zeebaars verwachten. Hoe meer je richting de ZBJ gaat des te dieper wordt de bodem, maar je kunt daar ook heel wat richeltjes vinden en die staan garant voor goede vangsten.

 

Vissoorten.
Zoals ik hierboven al vermelde zijn de gul en bot vaak de hoofdmoot, maar dat is natuurlijk niet altijd zo. De afgelopen jaren bleek deze stek heel goed voor grove schar en dan praat ik niet over die scharretjes die je op de Oosterschelde vangt, maar echt Noordzee scharren. Scharren van meer dan 30 cm zijn dan ook geen uitzondering. Ook tijdens dat seizoen vang je, als het goed is, volop wijting. Regelmatig vang je er ook redelijk wat gul, maar dat komt steeds minder voor, toch zeker als je verder van het wrak gaat liggen. Het mag duidelijk zijn dat je op de zandbodem meer platvis vangt dan tegen het wrak zelf. Toch kan je de kansen vergroten om wat meer tijd erin te stekken voor je ankerplaats. Vaak zijn putjes of randjes de beste stekken. Eigenlijk kan je deze stek van alles verwachten, dus sta er niet raar van te kijken dat je een vissoort vangt die eigenlijk hier niet voorkomt.

         

Boot.
Het mag duidelijk zijn dat je hier een boot nodig hebt, maar daar is iedereen wel achter dacht ik zo. Toch is het mogelijk om hier toch te gaan vissen, ook al heb je geen boot. Er varen vanuit het werkeiland Neeltje Jans diverse boten naar deze stek. Je hebt dan de grote huurboten zoals de Maatje Adriana en de Andromeda van rederij Hoogerwerf, maar ook de Neeltje Jans zelf vaart hier soms naar toe, maar deze boot is van rederij Bouwman. Deze boten kunnen met gemak 30 vissers aan, dus ideaal voor grote groepen. Natuurlijk varen er ook verschillende charterboten zoals de Big Marlin van Dré Vriends en natuurlijk ook de THE PIRATE van Rene. Natuurlijk is het ook mogelijk om met je eigen bootje naar deze stek te varen. Aan de andere kant van waar de huurboten liggen bevind zich een zeer goede trailerhelling. Er is parkeerruimte genoeg en je kunt dus altijd wel een plaatsje vinden. Bovendien bevind zich naast de trailerhelling een friettentje “De Helling” waar je naar je visdag lekker even wat kan eten en drinken.

   

Materiaal.

Het materiaal wat we hier gebruiken loopt soms uiteen. Het mag duidelijk zijn dat je op de grote boot een langere hengel nodig hebt dan op de kleine boot. Voor de grote boot zou ik zeker een hengel nemen vanaf 3,30 tot 3,90 en met een werpgewicht van 250 gram. Zelf gebruik ik hier een pendelstok voor, want echte kotterstokken zijn er bijna niet op de markt.

Op de kleine boot heb je ook een verschil. Ga je met een Offshore boot, dan zijn hengels van 3 meter lang genoeg. Langer zou ik zeker niet nemen, want dat werkt veel te moeilijk. Je hebt speciale “uptide” hengels en die voldoen prima. Het werpgewicht is dan ook tot 250 gram. Vis je vanaf je eigen kleine bootje, dan zijn hengels tot 2,40 meer dan voldoende. Wel moeten ze toch de 250 gram kunnen hebben, al heb je dat dan niet altijd nodig, je vist dan immers maar met een paar man aanboord.

De onderlijnen zijn eigenlijk vrij simpel. Een stevige onderlijn die voorzien is van afhouders voldoet prima. Zorg wel dat er aan het uiteinde tonwarteltjes zitten, want de rondvis draait zo heel het zaakje in de war. Vis je gericht op schar, dan moet je onderlijnen hebben met stalen afhouders, dit werk voor de schar het beste. De haken moeten van goede kwaliteit zijn, want uitbuigen mogen ze zeker niet, want je kunt zomaar een mooie gul haken. Zelf gebruik ik haken vanaf maat 2 tot 2/0 maar dat is wel de grootste ook. Meestal vis ik met haak nummer 1 en daar vang je bijna alles mee.

Het lood is ook van belang, want wil je uptide vissen, dan heb je ankerlood nodig. Het bekende Oostendelood is hier een goed voorbeeld van. Wil je zonder ankers vissen, gebruik dan wel minimaal 200 gram en dat is vaak meer dan genoeg. Ook het bekende hoefijzerlood kan ik u zeker aanraden.

 
Oppassen.

Toch is het zaak dat u op deze stek heel goed oppast, want er is een drukke route vlakbij deze stek. De grote goederen boten varen op een paar mijl van u vandaan en de golfslag kan behoorlijk zijn. Ook de boten die op de steenbanken het zand opzuigen komen na onze mening veel te dichtbij. Er is nogal eens wat commotie ontstaan tussen deze beroeps en de sportvissers. Wie het juist heeft laat ik in het midden, maar uitkijken is het zeker. Je kunt dan wel denken dat het maar 10 mijl varen is, maar kom je in de problemen dan is de hulp er zo 1 2 3 niet. Zeker nu niet als ze alles gaan automatiseren, want als het aan de overheid ligt verdwijnt de sluiswachter en ook de bemande vuurtoren van Ouddorp. Daarom moeten wij als sportvisser proberen dit tegen te gaan, want wat is nu belangrijker een mensenleven of een paar “belasting” centen die men moet betalen aan het personeel, daar moeten ze in Den Haag maar eens over na denken.

Verder wil ik u er graag opwijzen, ga verstandelijk met elkaar om en gun een ander ook eens wat, want dat is soms ver te zoeken. Neem ook niet meer vis mee dan wat u nodig heeft, want de vangsten worden toch al minder dus ga verstandig met de vis om. Verder wens ik u een goede vangst en wie weet komen we elkaar wel een keer tegen. 

     
 

© Corné Marijnissen / Rene de Back.